Planujesz organizację wesela. Zastanawiasz się jakie opłaty ukryte są w umowie o przyjęcie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Ukryte opłaty. Czy rzeczywiście?
Umowa o organizację wesela. Na co zwrócić uwagę przy opłatach?
„Ukryte opłaty” – to pojęcie często pada w kontekście umów o organizację przyjęć weselnych czy innych imprez okolicznościowych.
Czym są i jaki charakter mają „opłaty ukryte”? Na co zwrócić uwagę, aby nie zostać zaskoczonym po przyjęciu?
Najczęstsze „opłaty ukryte”
Dodatkowe 5 zł za obsługę przy korzystaniu ze słodyczy z innego źródła, 100 zł za foto budkę, „korkowe”, opłata za „mycie szklanek po barmanie”, dodatkowa opłata za agregat i klimatyzację.
Co ważne, należy odróżnić „opłaty ukryte” od tzw. „opłat dodatkowych”.
>>> Przeczytaj wywiad z mec. Bartoszem Majdą o zasadzie jawności w Prawie zamówień publicznych
Umowa na organizację przyjęcia
Umowa na organizację przyjęcia okolicznościowego to szczególny rodzaj umowy. Restauracja w zamian za cenę zobowiązuje się kompleksowo zorganizować i przygotować przyjęcie okolicznościowe.
Ustalając cenę, określamy również, co obejmuje, a najczęściej są to m.in.:
- wynajem sali do przyjęcia
- przygotowanie uzgodnionego menu
- Przygotowanie nakrycia stołów
- zapewnienie obsługi kelnerskiej
- udostępnienie toalet
- sprzątanie pomieszczeń
- koszty mediów
- parking dla gości
- apartament dla nowożeńców
- powitanie chlebem i solą oraz kieliszek wina musującego dla każdego z gości na przywitanie.
Są to typowe elementy wliczone w cenę przyjęcia weselnego i tutaj restauracje nie pobierają raczej dodatkowych opłat.
Są to elementy składające się na tzw. Talerzyk, ten z kolei przemnożony przez liczbę gości weselnych pozwoli otrzymać podstawową cenę organizacji przyjęcia.
>>> Jak zgodnie z prawem przeprowadzić cold calling – przeczytaj artykuł: Cold calling – czy możesz zadzwonić do klienta bez jego zgody?
Czym są więc opłaty dodatkowe?
Pozostałe koszty, które restauracja oferuje dodatkowo, są właśnie opłatami dodatkowymi. Mogą to być dodatkowe elementy dekoracji i wystroju wnętrza, stół ze słodkościami, alkohol itd.
Nie są niezbędne, aby wesele się odbyło, dlatego restauracja w pewnej cenie oferuje standard, a jeśli organizator skorzysta z usług poza standardem, poniesie dodatkową opłatę.
Czy restauracja może pobrać dodatkowe opłaty za toaletę, obsługę kelnerską czy energię elektryczną?
Jeśli restauracja pobiera dodatkowe opłaty za podstawowe kwestie, bez których przyjęcie nie mogłoby się odbyć, wówczas należy się zastanowić nad ofertą takiego miejsca.
Dopóki opłaty dodatkowe nie są pobierane za oferowany standard, nie ma w nich nic nieprawidłowego. Umowa powinna szczegółowo regulować wszystkie istotne kwestie, w tym również ponoszone opłaty za konkretne usługi.
Zewnętrzni usługodawcy a opłaty dodatkowe
Jeśli organizator zaprasza na wesele zespół muzyczny, barmana, foto budkę, dmuchańce dla dzieci – koszty restauracji za zużycie energii elektrycznej mogą być wyższe.
Wówczas pobranie opłat dodatkowych może być uzasadnione, jednak takie dodatkowe koszty nie powinny być wliczane w cenę podstawową, gdyż nie każda para młoda się na nie decyduje.
>>> Dlaczego owoce morza są objęte 23% VAT-em?
Opłaty ukryte
Jeśli jakaś dodatkowa usługa nie została uregulowana w umowie, np. pokrowce na krzesła, wówczas jest to właśnie opłata „ukryta”.
Para młoda nie ma obowiązku jej zapłaty, gdyż nie umówiła się na dodatkową kwotę z restauracją i nie zawarła jej w treści umowy.
Każda sytuacja będzie jednak odmienna i należy ją indywidualnie ocenić, analizując okoliczności, a przede wszystkim treść zawartej umowy.
***
Opodatkowanie dań na wynos i z dowozem
Poza kilkoma wyjątkami, takimi jak dania z owocami morza czy napoje gazowane, do dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) stosuje się 8% stawkę podatku VAT.
Podstawę prawną znajdziesz w art. 41 ust. 12f ustawy o podatku VAT [Czytaj dalej…]