• pon.. kwi 15th, 2024

    Prawo i gospodarka

    Wszystko o prawie i gospodarce

    Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – o czym musisz pamiętać

    Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – o czym musisz pamiętać

    Relacja B2B, czyli business to business, oznacza współpracę pomiędzy dwiema firmami. Na przykład pomiędzy agencją marketingową oraz freelancerem, który posiada jednoosobową działalność gospodarczą.

    Taka współpraca ma wiele zalet, jak np. minimum formalności, łatwe rozliczenia czy możliwość szybkiego rozpoczęcia jak i zakończenia zamówienia.

    Jednak istnieje zagrożenie, że niektórzy freelancerzy mogą połasić się na Twoich klientów lub Twoje know-how.

    Jak przed tym się przestrzec?

    Odpowiedzią jest umowa ramowa ze współpracownikiem B2B.

    Co musi się znaleźć w takiej umowie, aby Twoje relacje biznesowe były korzystne?

    >>> Czy znasz podcasty o biznesie prowadzone przez prawników? Sprawdź: Wyjątkowe Prawnicze Podcasty o biznesie

    Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – zamówienie

    Umowa ramowa to fundamenty na jakich będą oparte Twoje relacje biznesowe ze współpracownikiem. Powinna od razu działać, gdy współpracownik otrzyma Twoje zamówienie.

    Złożenie zamówienia to nie tylko dodatkowe dokumenty, lecz dla przykładu także:

    • E-mail z zadaniem, który wysłałeś do współpracownika
    • Zadanie dodane przez Ciebie w Trello czy Asanie
    • Prośba, którą przekazałeś na meetingu on-line.

    Zakaz konkurencji i NDA

    Twoja umowa ramowa powinna zawierać zakaz konkurencji i NDA.

    W sytuacji, gdy Twój współpracownik wykonuje projekt dla Twojego klienta, to ten klient musi zostać objęty zakazem konkurencji.

    Każde wrażliwe dane przekazane dla Twojego współpracownika muszą zostać potraktowane jako poufne. W szczególności gdy dotyczą Twojego klienta.

    >>> Jak wygląda opieka prawna nad klientem, który chce ogłosić upadłość konsumencką? – wywiad z mec. Agatą Bicką-Cenzartowicz

    Prawa autorskie współpracownika

    Jeśli Twój pracownik przygotował dla Ciebie grafikę, to nabywasz do niej prawa jako do utworu pracowniczego.

    Inaczej ma się kwestia we współpracy B2B – musisz mieć odpowiednią umowę, aby nabyć prawa autorskie do jego utworów.

    Orzecznictwo sądowe (np. sprawa I ACa 72/2001) zezwala na to, żebyś mógł nabywać utwory stworzone przez współpracownika na podstawie zawartej między wami umowie ramowej.

    Jeżeli nie dopilnujesz kwestii praw autorskich współpracownika, to może dojść do sytuacji, że jest współtwórcą kampanii, lub nawet, że naruszasz jego prawa majątkowe. A tego zdecydowanie być nie chciał.

    Chcesz wiedzieć więcej o niuansach umowy ramowej pomiędzy współpracownikami B2B? Odwiedź blog Na ratunek kreatywnym. Jego lekturę zaś rozpocznij od artykułu o tytule Współpracownik B2B w Twojej agencji marketingowej? Zadbaj o umowę ramową!

    Photo by Amy Hirschi on Unsplash

    ***

    Jakie elementy powinna zawierać dobra umowa z influencerem?

    O tym, że influencer marketing to potężne narzędzie promocyjne chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Nic więc dziwnego, że pomyślałeś o tym, aby wypromować swoją markę dzięki współpracy z influencerem. A żeby zrobić to w najlepszy możliwy sposób zabezpiecz się odpowiednią umową.

    W tym wpisie zarysujemy jakie elementy powinna zawierać dobra umowa z influencerem.

    Ale na początek odpowiemy na pytanie… [Czytaj dalej…]

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *