• niedz.. lut 5th, 2023

Prawo i gospodarka

Wszystko o prawie i gospodarce

Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – o czym musisz pamiętać

Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – o czym musisz pamiętać

Relacja B2B, czyli business to business, oznacza współpracę pomiędzy dwiema firmami. Na przykład pomiędzy agencją marketingową oraz freelancerem, który posiada jednoosobową działalność gospodarczą.

Taka współpraca ma wiele zalet, jak np. minimum formalności, łatwe rozliczenia czy możliwość szybkiego rozpoczęcia jak i zakończenia zamówienia.

Jednak istnieje zagrożenie, że niektórzy freelancerzy mogą połasić się na Twoich klientów lub Twoje know-how.

Jak przed tym się przestrzec?

Odpowiedzią jest umowa ramowa ze współpracownikiem B2B.

Co musi się znaleźć w takiej umowie, aby Twoje relacje biznesowe były korzystne?

 

Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – zamówienie

Umowa ramowa to fundamenty na jakich będą oparte Twoje relacje biznesowe ze współpracownikiem. Powinna od razu działać, gdy współpracownik otrzyma Twoje zamówienie.

Złożenie zamówienia to nie tylko dodatkowe dokumenty, lecz dla przykładu także:

  • E-mail z zadaniem, który wysłałeś do współpracownika
  • Zadanie dodane przez Ciebie w Trello czy Asanie
  • Prośba, którą przekazałeś na meetingu on-line.

 

Zakaz konkurencji i NDA

Twoja umowa ramowa powinna zawierać zakaz konkurencji i NDA.

W sytuacji, gdy Twój współpracownik wykonuje projekt dla Twojego klienta, to ten klient musi zostać objęty zakazem konkurencji.

Każde wrażliwe dane przekazane dla Twojego współpracownika muszą zostać potraktowane jako poufne. W szczególności gdy dotyczą Twojego klienta.

 

Prawa autorskie współpracownika

Jeśli Twój pracownik przygotował dla Ciebie grafikę, to nabywasz do niej prawa jako do utworu pracowniczego.

Inaczej ma się kwestia we współpracy B2B – musisz mieć odpowiednią umowę, aby nabyć prawa autorskie do jego utworów.

Orzecznictwo sądowe (np. sprawa I ACa 72/2001) zezwala na to, żebyś mógł nabywać utwory stworzone przez współpracownika na podstawie zawartej między wami umowie ramowej.

Jeżeli nie dopilnujesz kwestii praw autorskich współpracownika, to może dojść do sytuacji, że jest współtwórcą kampanii, lub nawet, że naruszasz jego prawa majątkowe. A tego zdecydowanie być nie chciał.

 

***

Chcesz wiedzieć więcej o niuansach umowy ramowej pomiędzy współpracownikami B2B? Odwiedź blog Na ratunek kreatywnym. Jego lekturę zaś rozpocznij od artykułu o tytule Współpracownik B2B w Twojej agencji marketingowej? Zadbaj o umowę ramową!

 

📌

Po przeczytaniu „Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – o czym musisz pamiętać”, zapraszamy również do lektury:

Jakie elementy powinna zawierać dobra umowa z influencerem?

Umowa o zakazie konkurencji – w jaki sposób można ją rozwiązać?

 

Photo by Amy Hirschi on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *