• śr.. paź 16th, 2024

    Prawo i gospodarka

    Wszystko o prawie i gospodarce

    Wady dzieła – co możesz zrobić, gdy Twój współpracownik nie wywiąże się z pracy, którą mu zleciłeś

    Wady dzieła – co możesz zrobić, gdy Twój współpracownik nie wywiąże się z pracy, którą mu zleciłeś

    Załóżmy, że prowadzisz agencję marketingową i korzystasz z usług współpracowników (np. takich na umowach B2B).

    „Pracując z ludźmi” masz zapewne często do czynienia z wadami dzieła.

    Można ująć, że wady dzieła to niezgodności sprzedanej, w tym wypadku, usługi z umową.

    Innymi słowy: ktoś „odstawił” fuszerkę, nie przygotował na czas materiałów, zrobił Ci stronę www która nie ma tych funkcjonalności na które się umawialiście etc.

    Na szczęście, kodeks cywilny nadał Ci szereg instrumentów prawnych, które możesz wykorzystać, gdy dojdzie do wady dzieła.

    Co możesz zrobić, gdy Twój współpracownik nie wywiąże się z pracy, którą mu zleciłeś?

    Ocena materiałów od klienta

    Wyobraź sobie, że grafik, który dla Ciebie pracuje ma wykonać projekt dla klienta.

    Klient przesyła Ci materiały, ty ich nie sprawdzasz, a grafik pracuje z tym co otrzymał.

    >>> Jesteś fotografem? Sprawdź w jakich sytuacjach o charakterze wyjątków możesz skorzystać ze stawki 8% podatku VAT

    Otrzymujesz od grafika gotowy projekt i okazuje się, że to po prostu jedna wielka pikseloza.

    Grafik obstaje przy swoim – pracował na materiałach jakie otrzymał.

    Jak rozwiązać taki problem?

    Tutaj w sukurs przychodzi artykuł 634 Kodeksu cywilnego:

    Jeżeli materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła albo jeżeli zajdą inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu, przyjmujący zamówienie powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zamawiającego

    Nasz rozpikselowany projekt z przykładu, będzie uznany w świetle prawa za wadliwy.

    To, że wysyłasz współpracownikowi wadliwe materiały nie zwalnia go od myślenia.

    Powinien, po pierwsze, upewnić się o jakości materiałów przed rozpoczęciem pracy. A po drugie zawiadomić Ciebie o problemie.

    >>> Kogo dotyczy obowiązek podania składu ubrania na metce?

    Nierozpoczęty lub niedokończony projekt

    Deadline już jutro, a podwykonawca, któremu zleciłeś projekt, nawet nie rozpoczął pracy? A może rozpoczął, ale nie doprowadził do końca?

    Otóż, w takiej sytuacji, zgodnie z art. 636 Kodeksu cywilnego, który ma zastosowanie, gdy:

    przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym

    możesz odstąpić od umowy z nierzetelnym freelancerem!

    Pamiętaj jednak o tym, że masz prawo to zrobić, gdy jeszcze nie upłynął termin na oddanie prac.

    Błędy współpracownika – wady dzieła

    Artykuł 636 Kodeksu cywilnego reguluje 90% spornych spraw ze współpracownikami.

    Czego dotyczy?

    Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin

    W jakich przykładowych sytuacjach można wykorzystać ten przepis?

    >>> Jak wygląda odpowiedzialność wspólników w spółce komandytowej? – wywiad z mec. Olgą Łączkowską-Majdą

    Gdy strona www, którą zamówiłeś nie wyświetla się prawidłowo (wada), czy gdy został do jej budowy zastosowany inny szablon, niż powinien (sprzeczność z umową).

    Czyli po wykryciu wady dzieła, zwracasz się do współpracownika o jej poprawienie.

    Warto, by wezwanie do poprawienia wady dzieła było napisane w formie e-maila. Powinieneś wylistować w treści co dokładniej jest nie tak, warto również mieć przygotowane odpowiednie zrzuty ekranów.

    Co w sytuacji, gdy wystosujesz wezwanie do naprawy błędów, a współpracownik nadal uważa, że to nie jego wina?

    Przeczytaj artykuł Wady dzieła czyli gdy współpracownik agencji marketingowej zawala prace. Znajdziesz go na blogu Na ratunek kreatywnym.

    Photo by Theme Photos on Unsplash

    ***

    Opóźnienie klienta z dostarczeniem materiałów – jak temu zaradzić

    Masz wrażenie, że wiecznie czekasz na feedback lub dodatkowe materiały od klienta?

    Wydłuża Ci się termin realizacji, a ustalony harmonogram nadaje się do kosza?

    Podpowiemy Ci, co zrobić! [Czytaj dalej…]

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *