Jak dokonywać zwrotów w internetowym sklepie z ubraniami?
Zakupy przez internet ubrań to prosta sprawa, nieprawdaż (no może oprócz kwestii rozmiarów 😉 )?
A jak jest ze zwrotami? O czym powinnaś pamiętać, czego się wystrzegać?
Jako klientka, która kupuje przez internet masz więcej praw
Jako konsumentka, która zawarła umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa masz 14 dni na odstąpienie od niej.
Zwrot to potoczna nazwa prawa konsumentki do odstąpienia od umowy.
>>> Z jakimi kwestiami prawnymi mają problemy studia gamdev podczas rozpoczynania swojej działalności? – wywiad z mec. Ewą Krzemień
W sytuacji, gdy właściciel e-sklepu z odzieżą nie poinformuje Cię o prawie klienta do odstąpienia do umowy (np. poprzez zapisy w regulaminie sklepu internetowego), to prawo to będzie Ci przysługiwać aż 12 miesięcy!
Aby odstąpić od umowy powinnaś w ciągu 14 dni od otrzymania towaru złożyć oświadczenie o odstąpieniu o umowy. Jednakże jeśli nie otrzymałaś gotowego formularza zwrotu lub nie chce Ci się go wypełniać, to wystarczy, że tylko napiszesz e-mail i poinformujesz przedsiębiorcę, że zwracasz dany towar!
Dodatkowo masz prawo do kolejnych 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu, aby odesłać towar, który chcesz zwrócić.
Oryginalne opakowanie i paragon
Jako klienta nie masz obowiązku odsyłania towaru w oryginalnym opakowaniu.
Nie musisz również odsyłać paragonu.
>>> W jaki sposób ustala się wysokość alimentów?
Przedsiębiorca zwraca cenę i koszty
Przedsiębiorca ma 14 dni od dnia złożenia przez Ciebie oświadczenia o odstąpienia od umowy na zwrócenie Ci ceny i kosztów, które poniosłaś wraz z zakupem.
Jednakże właściciel sklepu z ubraniami ma prawo do powstrzymania się ze zwrotem płatności póki nie otrzyma danej rzeczy od Ciebie lub póki nie dostarczysz dowodu na odesłanie mu tej rzeczy.
Przedsiębiorca nie zawsze odda całość ceny
Jeśli zwrot był dokonany przez Ciebie w przepisowym terminie i zgodnie z regułami, to przedsiębiorca musi go przyjąć.
Jednakże w sytuacji, gdy dana rzecz była przez Ciebie używana w sposób, który wykracza poza konieczny do stwierdzenia cech i funkcjonowania rzeczy, wtedy to Ty jako klienta ponosisz odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy. W takim przypadku przedsiębiorca może nie oddać Ci całości ceny.
>>> Zaspokajanie kosztów utrzymania domu to podstawowy obwiązek zaspokajający potrzeby rodziny. Przeczytaj artykuł: Który małżonek ponosi koszty utrzymania domu
Zakupy produktów personalizowanych lub higienicznych
Pamiętaj o tym, że Ustawa o prawach konsumenta przewiduje sytuację, w których można wyłączyć prawa klienta do odstąpienia od umowy.
I takie wyłączenie prawa klienta do odstąpienia od umowy działa w przypadku zakupu produktów personalizowanych lub higienicznych.
Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash
***
Wady dzieła – co możesz zrobić, gdy Twój współpracownik nie wywiąże się z pracy, którą mu zleciłeś
Załóżmy, że prowadzisz agencję marketingową i korzystasz z usług współpracowników (np. takich na umowach B2B).
„Pracując z ludźmi” masz zapewne często do czynienia z wadami dzieła.
Można ująć, że wady dzieła to niezgodności sprzedanej, w tym wypadku, usługi z umową.
Innymi słowy: ktoś „odstawił” fuszerkę, nie przygotował na czas materiałów, zrobił Ci stronę www która nie ma tych funkcjonalności na które się umawialiście etc. [Czytaj dalej…]