Dzisiejszym Gościem jest pani mecenas Agata Bicka-Cenzartowicz.
Adwokat, która specjalizuje się w upadłościach konsumenckich i pomaga wyjść dłużnikom ze spirali zadłużeń.
Pani Mecenas zgodziła się opowiedzieć, o czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości.
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z panią mec. Agatą Bicką-Cenzartowicz 🙂
***
Redakcja: W jakich okolicznościach powstał pomysł na bloga o upadłości?
Agata Bicka-Cenzartowicz [A. B-C.]: Pomysł na bloga o upadłości konsumenckiej zrodził się w czasie pandemii COVID-19 w 2020 r.
Zajmowałam się sprawami upadłości konsumenckich, jednak w marcu 2020 r. weszła w życie duża nowelizacja przepisów upadłościowych i pomyślałam, że warto jest promować tą instytucję w formie bloga.
Wprowadzone wtedy zmiany były fundamentalne i umożliwiły dużo większej liczbie osób ogłosić upadłość konsumencką i w rezultacie pozbyć się długów. Uważałam, że pisanie na blogu przybliży wielu osobom zasady nowej upadłości konsumenckiej i uświadomi ich w swoich prawach i obowiązkach.
Czego oczekują klienci, gdy zgłaszają się o pomoc prawną w sprawie upadłości? Co najbardziej ich zaskakuje?
[A. B-C.]: Klienci, którzy chcą ogłosić upadłość konsumencką, często są na granicy wytrzymałości psychicznej w związku z problemami finansowymi.
Oczekują pomocy z ogarnięciem ich spraw finansowych najbardziej kompleksowo, jak to możliwe. Nie mają już sił, aby zajmować się sprawami swoich długów i oczekują ode mnie, że zdejmę z nich ten ciężar. Te oczekiwania są dla mnie zrozumiałe.
W przypadku osób ze świeżym zadłużeniem są one zaskoczone skalą nękania przez windykatorów w trakcie przygotowywania się do upadłości.
Natomiast osoby, które od wielu lat borykają się z wierzycielami raczej są gotowe na wszystko. Zaskoczyć ich może jedynie trudny we współpracy syndyk.
Jak wygląda opieka prawna nad klientem, który chce ogłosić upadłość konsumencką?
[A. B-C.]: Opieka prawna nad klientem, który chce ogłosić upadłość konsumencką w pierwszej kolejności polega na tym, że potrzebuję zebrać od takiej osoby sporo informacji i dokumentów. Potrzebuję zorientować się w następujących sprawach:
- Jakich wierzycieli ma klient, w jakiej wysokości są długi oraz na jakim etapie windykacji,
- Czy klient dysponuje dokumentami dot. długów, czy trzeba je pozyskać,
- Czy klient zna wszystkich swoich wierzycieli, czy należy ich poszukiwać,
- Jaki majątek ma klient,
- Jakie dochody osiąga klient i jakie generuje wydatki,
- Z kim klient tworzy wspólne gospodarstwo domowe i kogo ma na swoim utrzymaniu,
- Czy w ostatnich 5 latach rozporządzał swoim majątkiem, zwłaszcza nieruchomościami.
Często zbieranie takich informacji i dokumentów jest długotrwałe, zależy od tego, jak bardzo skomplikowaną sytuację ma klient i jak jest zaangażowany w proces upadłości konsumenckiej.
Dodatkowo, z uwagi na to, że problemy finansowe nierzadko prowadzą do depresji, moją rolą jako pełnomocnika jest zachowanie szczególnej delikatności i wrażliwości względem moich klientów. Pomaga mi w tym empatia, którą potrafię się wykazać.
W jaki sposób przygotować się do pierwszej wizyty w kancelarii w sprawie upadłości?
[A. B-C.]: Odpowiednie przygotowanie się do pierwszej wizyty w kancelarii w sprawie upadłości powinno polegać na zapisaniu wszystkich odpowiedzi na pytania z punktu powyżej. Powinno się również przejrzeć swoje dokumenty i je posegregować.
Kiedy najlepiej podjąć decyzję o wykorzystaniu możliwości upadłości konsumenckiej?
[A. B-C.]: Nigdy nie ma idealnego momentu na ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
Natomiast z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej jest wystąpić z upadłością w momencie, jak dopiero co przestaliśmy spłacać swoje długi. Wtedy jesteśmy na świeżo z sytuacją. Raczej nie mamy problemu ze zgromadzeniem dokumentacji i dzięki temu unikniemy postępowań egzekucyjnych.
O czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości?
[A. B-C.]: Przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką dłużnik powinien wiedzieć, że postępowanie prowadzące do oddłużenia jest kilkuetapowe, a także dowiedzieć się, co się dzieje na każdym z tych etapów.
Warto mieć świadomość, że postępowanie to może trwać co najmniej rok, a nawet dłużej. Dodatkowo samo ogłoszenie przez sąd upadłości konsumenckiej nie powoduje jeszcze umorzenia długów.
Natomiast po ogłoszeniu przez sąd upadłości wynagrodzenie, które otrzymuje dłużnik, jest zajęte w części przez syndyka. W większości przypadków dłużnikowi pozostaje jedynie na życie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę. Taki stan trwa do uprawomocnienia się postanowienia o planie spłaty albo umorzenia długów bez planu spłaty.
Z pewnością przed przystąpieniem do upadłości dłużnik powinien zasięgnąć porady prawnej doświadczonego adwokata lub radcy prawnego.
Dziękujemy za rozmowę!
***
Serdecznie dziękujemy pani mec. Agacie Bickiej-Cenzartowicz za rozmowę i jeszcze raz zapraszamy do odwiedzin jej strony www.
📌
Zapraszamy również do lektury innych artykułów:
➡ Spłacony kredyt w CHF a pozew
➡ Likwidacja spółki z o.o. – wywiad z mec. Anetą Kułakowską, radcą prawnym.
Photo by Matthew Waring on Unsplash