• śr.. paź 16th, 2024

    Prawo i gospodarka

    Wszystko o prawie i gospodarce

    O czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości – wywiad z mec. Agatą Bicką-Cenzartowicz

    O czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości – wywiad z mec. Agatą Bicką-Cenzartowicz

    Dzisiejszym Gościem na łamach portalu Prawo i Gospodarka jest pani mecenas Agata Bicka-Cenzartowicz. 

    Adwokat, która specjalizuje się w upadłościach konsumenckich i pomaga wyjść dłużnikom ze spirali zadłużeń.

    Pani Mecenas zgodziła się ona opowiedzieć o czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości.

    Zapraszamy do przeczytania wywiadu z panią mec. Agatą Bicką-Cenzartowicz 🙂

    ***

    O czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości – wywiad z mec. Agatą Bicką-CenzartowiczRedakcja: W jakich okolicznościach powstał pomysł na bloga o upadłości?

    Agata Bicka-Cenzartowicz: Pomysł na bloga o upadłości konsumenckiej zrodził się w czasie pandemii COVID-19 w 2020 r.

    Zajmowałam się sprawami upadłości konsumenckich, jednak w marcu 2020 r. weszła w życie duża nowelizacja przepisów upadłościowych i pomyślałam, że warto jest promować tą instytucję w formie bloga.

    Wprowadzone wtedy zmiany były fundamentalne i umożliwiły dużo większej liczbie osób ogłosić upadłość konsumencką i w rezultacie pozbyć się długów. Uważałam, że pisanie na blogu przybliży wielu osobom zasady nowej upadłości konsumenckiej i uświadomi ich w swoich prawach i obowiązkach.

    Czego oczekują klienci, gdy zgłaszają się o pomoc prawną w sprawie upadłości? Co najbardziej ich zaskakuje?

    Klienci, którzy chcą ogłosić upadłość konsumencką, często są na granicy wytrzymałości psychicznej w związku z problemami finansowymi.

    Oczekują pomocy z ogarnięciem ich spraw finansowych najbardziej kompleksowo, jak to możliwe. Nie mają już sił, aby zajmować się sprawami swoich długów i oczekują ode mnie, że zdejmę z nich ten ciężar. Te oczekiwania są dla mnie zrozumiałe.

    W przypadku osób ze świeżym zadłużeniem są one zaskoczone skalą nękania przez windykatorów w trakcie przygotowywania się do upadłości.

    Natomiast osoby, które od wielu lat borykają się z wierzycielami raczej są gotowe na wszystko. Zaskoczyć ich może jedynie trudny we współpracy syndyk.

    Jak wygląda opieka prawna nad klientem, który chce ogłosić upadłość konsumencką?

    Opieka prawna nad klientem, który chce ogłosić upadłość konsumencką w pierwszej kolejności polega na tym, że potrzebuję zebrać od takiej osoby sporo informacji i dokumentów. Potrzebuję zorientować się w następujących sprawach:

    • Jakich wierzycieli ma klient, w jakiej wysokości są długi oraz na jakim etapie windykacji,
    • Czy klient dysponuje dokumentami dot. długów, czy trzeba je pozyskać,
    • Czy klient zna wszystkich swoich wierzycieli, czy należy ich poszukiwać,
    • Jaki majątek ma klient,
    • Jakie dochody osiąga klient i jakie generuje wydatki,
    • Z kim klient tworzy wspólne gospodarstwo domowe i kogo ma na swoim utrzymaniu,
    • Czy w ostatnich 5 latach rozporządzał swoim majątkiem, zwłaszcza nieruchomościami.

    Często zbieranie takich informacji i dokumentów jest długotrwałe, zależy od tego, jak bardzo skomplikowaną sytuację ma klient i jak jest zaangażowany w proces upadłości konsumenckiej.

    Dodatkowo, z uwagi na to, że problemy finansowe nierzadko prowadzą do depresji, moją rolą jako pełnomocnika jest zachowanie szczególnej delikatności i wrażliwości względem moich klientów. Pomaga mi w tym empatia, którą potrafię się wykazać.

    W jaki sposób przygotować się do pierwszej wizyty w kancelarii w sprawie upadłości?

    Odpowiednie przygotowanie się do pierwszej wizyty w kancelarii w sprawie upadłości powinno polegać na zapisaniu wszystkich odpowiedzi na pytania z punktu powyżej. Powinno się również przejrzeć swoje dokumenty i je posegregować.

    Kiedy najlepiej podjąć decyzję o wykorzystaniu możliwości upadłości konsumenckiej?

    Nigdy nie ma idealnego momentu na ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

    Natomiast z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej jest wystąpić z upadłością w momencie, jak dopiero co przestaliśmy spłacać swoje długi. Wtedy jesteśmy na świeżo z sytuacją. Raczej nie mamy problemu ze zgromadzeniem dokumentacji i dzięki temu unikniemy postępowań egzekucyjnych.

    O czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości?

    Przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką dłużnik powinien wiedzieć, że postępowanie prowadzące do oddłużenia jest kilkuetapowe, a także dowiedzieć się, co się dzieje na każdym z tych etapów.

    Warto mieć świadomość, że postępowanie to może trwać co najmniej rok, a nawet dłużej. Dodatkowo samo ogłoszenie przez sąd upadłości konsumenckiej nie powoduje jeszcze umorzenia długów.

    Natomiast po ogłoszeniu przez sąd upadłości wynagrodzenie, które otrzymuje dłużnik, jest zajęte w części przez syndyka. W większości przypadków dłużnikowi pozostaje jedynie na życie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę. Taki stan trwa do uprawomocnienia się postanowienia o planie spłaty albo umorzenia długów bez planu spłaty.

    Z pewnością przed przystąpieniem do upadłości dłużnik powinien zasięgnąć porady prawnej doświadczonego adwokata lub radcy prawnego.

    Dziękujemy za rozmowę!

    ***

    Serdecznie dziękujemy pani mec. Agacie Bickiej-Cenzartowicz za rozmowę i jeszcze raz zapraszamy do odwiedzin jej strony www.

    📌

    Po przeczytaniu o czym powinien wiedzieć dłużnik przed złożeniem wniosku o upadłości, zapraszamy również do lektury innych wywiadów:

    Spłacony kredyt w CHF a pozew

    Czym się różnią wartość zamówienia i kwota przeznaczona na finansowanie w postępowaniu przetargowym – wywiad z mec. Dawidem Pantakiem, radcą prawnym

    Likwidacja spółki z o.o. – wywiad z mec. Anetą Kułakowską, radcą prawnym

     

    Photo by Matthew Waring on Unsplash

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *