• śr.. lis 30th, 2022

Prawo i gospodarka

Wszystko o prawie i gospodarce

Reklama wyrobów medycznych – nowe zasady od 1 stycznia 2023 roku

Reklama wyrobów medycznych

Ustawa o wyrobach medycznych, która ma wejść w życie 26 maja 2022 roku, wprowadzi nowe zasady reklamy wyrobów medycznych.

Ustawa o wyrobach medycznych ma za zadanie dostosować polskie prawo do unijnych rozwiązań: Rozporządzenia 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych (MDR) oraz Rozporządzenia 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych in vitro (IVDR).

Nowe zasady reklamy wyrobów medycznych zaczną obowiązywać z dniem 1 stycznia 2023 roku.

Jakie są nowe uregulowania dla reklamy?

Reklama wyrobów medycznych – nowe zasady od 1 stycznia 2023 roku

Reklama wyrobów medycznych musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika, a dodatkowo:

  • Nie można wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne w reklamie, ludzi podających się za takie osoby. Wprowadzono zakaz sugerowania, że osoby, które prezentują wyrób wykonują zawód medyczny
  • Nie może wzywać dzieci do nabycia reklamowanych produktów lub wzywać dzieci do nakłonienia osób dorosłych do kupienia im przedstawionych produktów
  • Reklama nie może dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.

Sankcje Prezesa Urzędu

W sytuacji, gdy reklama wyrobów medycznych narusza zasady umieszczone w Ustawie, wówczas Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych może nakazać w drodze administracyjnej:

  • Usunięcie naruszeń
  • Zakaz publikowania, ukazywania się lub prowadzenia reklamy
  • Publikacje wydanej decyzji w mediach, w których ukazała się reklama.

Nowe zasady reklamy wyrobów medycznych obowiązują także w innych działaniach

Nowe zasady reklam obowiązują także w następujących sytuacjach:

  • W trakcie reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej, w których używa się wyrobów medycznych do świadczenia usług
  • Gdy prezentujesz wyroby w czasie spotkań, których celem jest sprzedaż wyrobów lub zachęcasz do finansowania takich spotkań
  • Kiedy otrzymujesz korzyści za kierowanie opinii do publicznej wiadomości na temat wyrobów medycznych
  • Gdy odwiedzasz osoby wykonujące zawód medyczny, aby promować wyroby medyczne
  • Kiedy sponsorujesz targi, pokazy, prezentacje, zjazdy, kongresy naukowe, a gośćmi są osoby wykonujące zawody medyczne lub które prowadzą obrót wyrobami medycznymi
  • Podczas prezentowania wyrobów medycznych podczas wymienionych wyżej sytuacji
  • Kiedy przekazujesz próbki w celach promocyjnych.

Jakie działanie nie jest reklamą wyrobów medycznych?

Do reklam wyrobów medycznych NIE zalicza się:

  • Katalogów handlowych
  • List cenowych
  • Informacji umieszczonych na opakowaniach oraz załączonych do opakowań wyrobów medycznych.

 

***

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o nowych zasadach, przeczytaj artykuł Reklama wyrobów medycznych. Znajdziesz go na blogu Prawo w gabinecie lekarskim.

 

📌

Po przeczytaniu „Reklama wyrobów medycznych – nowe zasady od 1 stycznia 2023 roku”, zapraszamy również do lektury:

Czy można użyć słowa „klinika” w nazwie podmiotu leczniczego?

Jakie zmiany czekają sektor medyczny w 2022 roku?

Photo by Julia Zyablova on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *