• wt.. lut 11th, 2025

    Prawo i gospodarka

    Wszystko o prawie i gospodarce

    Reklama wyrobów medycznych – nowe zasady od 1 stycznia 2023 roku

    Reklama wyrobów medycznych

    Ustawa o wyrobach medycznych, która ma wejść w życie 26 maja 2022 roku, wprowadzi nowe zasady reklamy wyrobów medycznych.

    Ustawa o wyrobach medycznych ma za zadanie dostosować polskie prawo do unijnych rozwiązań: Rozporządzenia 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych (MDR) oraz Rozporządzenia 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych in vitro (IVDR).

    Nowe zasady reklamy wyrobów medycznych zaczną obowiązywać z dniem 1 stycznia 2023 roku.

    Jakie są nowe uregulowania dla reklamy?

    Reklama wyrobów medycznych – nowe zasady od 1 stycznia 2023 roku

    Reklama wyrobów medycznych musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika, a dodatkowo:

    • Nie można wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne w reklamie, ludzi podających się za takie osoby. Wprowadzono zakaz sugerowania, że osoby, które prezentują wyrób wykonują zawód medyczny
    • Nie może wzywać dzieci do nabycia reklamowanych produktów lub wzywać dzieci do nakłonienia osób dorosłych do kupienia im przedstawionych produktów
    • Reklama nie może dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.

    >>> Sprawdź podcasty dla branży medycznej tworzone przez prawników

    Sankcje Prezesa Urzędu

    W sytuacji, gdy reklama wyrobów medycznych narusza zasady umieszczone w Ustawie, wówczas Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych może nakazać w drodze administracyjnej:

    • Usunięcie naruszeń
    • Zakaz publikowania, ukazywania się lub prowadzenia reklamy
    • Publikacje wydanej decyzji w mediach, w których ukazała się reklama.

    Nowe zasady reklamy wyrobów medycznych obowiązują także w innych działaniach

    Nowe zasady reklam obowiązują także w następujących sytuacjach:

    • W trakcie reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej, w których używa się wyrobów medycznych do świadczenia usług
    • Gdy prezentujesz wyroby w czasie spotkań, których celem jest sprzedaż wyrobów lub zachęcasz do finansowania takich spotkań
    • Kiedy otrzymujesz korzyści za kierowanie opinii do publicznej wiadomości na temat wyrobów medycznych
    • Gdy odwiedzasz osoby wykonujące zawód medyczny, aby promować wyroby medyczne
    • Kiedy sponsorujesz targi, pokazy, prezentacje, zjazdy, kongresy naukowe, a gośćmi są osoby wykonujące zawody medyczne lub które prowadzą obrót wyrobami medycznymi
    • Podczas prezentowania wyrobów medycznych podczas wymienionych wyżej sytuacji
    • Kiedy przekazujesz próbki w celach promocyjnych.

    >>> Kto musi się zarejestrować do bazy EUDAMED? Przeczytaj artykuł: Rejestracja do bazy EUDAMED – dla kogo i od kiedy obowiązkowa?

    Jakie działanie nie jest reklamą wyrobów medycznych?

    Do reklam wyrobów medycznych NIE zalicza się:

    • Katalogów handlowych
    • List cenowych
    • Informacji umieszczonych na opakowaniach oraz załączonych do opakowań wyrobów medycznych.

    Photo by Julia Zyablova on Unsplash

    ***

    Na czym polega mobbing w pracy? – wywiad z mec. Moniką Drab

    Gościem wywiadu na łamach portalu Prawo i Gospodarka jest mecenas Monika Drab. Radca prawny, która posiada doświadczenie m. in. w doradztwie i ochronie prawnej członków zarządów w zakresie ich odpowiedzialności cywilnej, karnej i finansowej.

    Panią Mecenas możecie znać jako autorkę bloga Odpowiedzialność członka zarządu i rady nadzorczej.

    Dziś zaś zgodziła się opowiedzieć nam o tym na czym polega mobbing w pracy i co możesz zrobić, gdy jesteś ofiarą mobbingu? [Czytaj dalej…]

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *