W dzisiejszym wpisie zarysujemy jak wygląda procedura odbioru lokalu według nowej ustawy deweloperskiej oraz czym są wady istotne, które spowodują, że klient nie odbierze nowego lokum od dewelopera.
Wady istotne – nowe uprawnienia klientów deweloperów
Ustawa deweloperska wprowadza szereg nowych przepisów m.in. to, że nabywca może odmówić dokonania odbioru lokalu.
Nabywca dokona tego, gdy uzna, że nowe lokum posiada wadę istotną.
Protokół odbioru
To najważniejszy dokument niezbędny podczas odbioru lub odmowy odbioru nowego lokalu przez klienta.
Aby odmówić odbioru lokalu nabywca wskazuje wady istotne w protokole.
>>> Czy rzecznik patentowy może być pełnomocnikiem strony w postępowaniu cywilnym? Przeczytaj artykuł: Czy wiesz w czym może Ci pomóc rzecznik patentowy?
Deweloper ma obowiązek określić czy wadę uznaje, czy też nie.
Jednak tak czy inaczej dochodzi do odmowy odbioru lokalu.
Obowiązki dewelopera
Jako deweloper otrzymujesz oświadczenie klienta o wadach istotnych/przyczynach braku odbioru lokalu.
Możesz je przyjąć lub oddalić.
Na przekazanie swojej decyzji masz 14 dni, możesz zrobić to w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika.
Jeśli uznasz wadę istotną, to masz 30 dni na usunięcie tej wady.
>>> Dropshipping umożliwia sprzedaż dziesiątek czy setek tysięcy towarów bez posiadania magazynu. Sprawdź na czym polega i jak wygląda stanowisko organów podatkowych w sprawie dropshippingu: Jak rozliczyć dropshipping w VAT
Powtórny odbiór
Gdy dojdzie do powtórnego spotkania w celu odbioru mieszkania, to klient znów może go odmówić.
Musi jednak, oprócz wypełnienia stosownego oświadczenia do protokołu, przedstawić opinie rzeczoznawcy budowlanego. Ma na to miesiąc od dnia złożenia odmowy do protokołu.
Ustawodawca nie uregulował:
- Możliwości kwestionowania opinii lub wyboru rzeczoznawcy przez klienta
- Co stanie się, gdy klient przekroczy miesięczny termin na przedstawienie opinii rzeczoznawcy
- Czy deweloper może przedstawić swoja kontr opinię.
Pytanie, czy deweloper może uregulować te kwestie w umowie deweloperskiej na razie pozostaje otwarte.
>>> Czy zastanawiałaś się kiedykolwiek kiedy warto wziąć ślub?
Opinia rzeczoznawcy
Gdy rzeczoznawca potwierdzi występowanie wady istotnej, to klient ma prawo do odstąpienia od umowy.
Jeśli natomiast rzeczoznawca stwierdzi, że wada NIE jest istotna – klient nie będzie mógł odstąpić od umowy i będzie obowiązywać „zwykła” procedura usuwania wad.
Koszty wydania opinii przez rzeczoznawcę
Jeśli rzeczoznawca stwierdzi wady istotne, to wtedy deweloper obciążony zostanie kosztami opinii.
W przypadku, gdy wady istotne nie będą potwierdzone – koszty ponosi klient dewelopera.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł Procedura odbioru lokalu według nowej ustawy deweloperskiej – pułapka dla deweloperów? Cz. II. Znajdziesz go na blogu Jakim prawem.
***
Odchyłka w powierzchni mieszkania – czy deweloper ma prawo do minimalnej zmiany metrażu Twojego mieszkania
Czy deweloper może budować tak, by mieć margines tolerancji względem pierwotnego metrażu mieszkania? A czy jeżeli tak, to czy powinien rozliczać się z metrażu wykonanego czy tego, który jest oznaczony w umowie?
Metraż mieszkania a odchyłka w powierzchni mieszkania
Rozpatrując kwestie związane z metrażem mieszkania w umowie a w rzeczywistości, musimy mieć na względzie cenę metra kwadratowego lokalu.
Aktualnie jeden metr kwadratowy to koszt od kilku do kilkudziesięciu tysięcy [Czytaj dalej…]