W dzisiejszym wpisie zarysujemy jak wygląda procedura odbioru lokalu według nowej ustawy deweloperskiej oraz czym są wady istotne, które spowodują, że klient nie odbierze nowego lokum od dewelopera.
Wady istotne – nowe uprawnienia klientów deweloperów
Ustawa deweloperska wprowadza szereg nowych przepisów m.in. to, że nabywca może odmówić dokonania odbioru lokalu.
Nabywca dokona tego, gdy uzna, że nowe lokum posiada wadę istotną.
Protokół odbioru
To najważniejszy dokument niezbędny podczas odbioru lub odmowy odbioru nowego lokalu przez klienta.
Aby odmówić odbioru lokalu nabywca wskazuje wady istotne w protokole.
Deweloper ma obowiązek określić czy wadę uznaje, czy też nie.
Jednak tak czy inaczej dochodzi do odmowy odbioru lokalu.
Obowiązki dewelopera
Jako deweloper otrzymujesz oświadczenie klienta o wadach istotnych/przyczynach braku odbioru lokalu.
Możesz je przyjąć lub oddalić.
Na przekazanie swojej decyzji masz 14 dni, możesz zrobić to w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika.
Jeśli uznasz wadę istotną, to masz 30 dni na usunięcie tej wady.
Powtórny odbiór
Gdy dojdzie do powtórnego spotkania w celu odbioru mieszkania, to klient znów może go odmówić.
Musi jednak, oprócz wypełnienia stosownego oświadczenia do protokołu, przedstawić opinie rzeczoznawcy budowlanego. Ma na to miesiąc od dnia złożenia odmowy do protokołu.
Ustawodawca nie uregulował:
- Możliwości kwestionowania opinii lub wyboru rzeczoznawcy przez klienta
- Co stanie się, gdy klient przekroczy miesięczny termin na przedstawienie opinii rzeczoznawcy
- Czy deweloper może przedstawić swoja kontr opinię.
Pytanie, czy deweloper może uregulować te kwestie w umowie deweloperskiej na razie pozostaje otwarte.
Opinia rzeczoznawcy
Gdy rzeczoznawca potwierdzi występowanie wady istotnej, to klient ma prawo do odstąpienia od umowy.
Jeśli natomiast rzeczoznawca stwierdzi, że wada NIE jest istotna – klient nie będzie mógł odstąpić od umowy i będzie obowiązywać „zwykła” procedura usuwania wad.
Koszty wydania opinii przez rzeczoznawcę
Jeśli rzeczoznawca stwierdzi wady istotne, to wtedy deweloper obciążony zostanie kosztami opinii.
W przypadku, gdy wady istotne nie będą potwierdzone – koszty ponosi klient dewelopera.
***
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł Procedura odbioru lokalu według nowej ustawy deweloperskiej – pułapka dla deweloperów? Cz. II. Znajdziesz go na blogu Jakim prawem.
📌
Po przeczytaniu o wadach istotnych i możliwości odmowy odbioru lokalu, zapraszamy również do lektury następujących artykułów:
➡ Odpowiedzialność dyscyplinarna architekta