O tym, że influencer marketing to potężne narzędzie promocyjne chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Nic więc dziwnego, że pomyślałeś o tym, aby wypromować swoją markę dzięki współpracy z influencerem. A żeby zrobić to w najlepszy możliwy sposób zabezpiecz się odpowiednią umową. W tym wpisie zarysujemy jakie elementy powinna zawierać dobra umowa z influencerem.
Ale na początek odpowiemy na pytanie…
Po co Ci umowa z influencerem?
Podpisanie dobrej umowy z influencerem docenisz w pełni, gdy… pojawią się pierwsze problemy ze współpracą 😉 Nie da się ominąć wszystkich problemów, jednak umowa zmniejsza ich ryzyko.
Wynegocjowanie i podpisanie tego dokumentu jest czasochłonne, to fakt! Jednakże będziesz o wiele spokojniejszy, ze świadomością, że zabezpieczyłeś się na przyszłość podpisując dobrą umowę.
Dzięki umowie obydwie strony będą wiedziały jakie mają obowiązki i jakie czekają je konsekwencje, w przypadku ich niedopełnienia.
Pamiętaj o tym, że w przypadku przeniesienia autorskich praw majątkowych, musisz zawrzeć umowę w formie pisemnej.
Jakie elementy powinna zawierać umowa z influencerem?
Umowa, która określa zasady współpracy z influencerem powinna zawierać:
- Prawidłowe oznaczenie jej stron oraz sposobu ich reprezentacji
- Określenie przedmiotu umowy – czyli co i w jaki sposób będzie promować influencer. Im bardziej szczegółowo, tym lepiej! Można tu wpisać, jakie treści ma publikować influencer. Kiedy ma to robić. Co powinno być w nich zawarte. Ile treści publikować i za pomocą jakich kanałów.
- Kolejne pytanie to – jak dużą samodzielność w publikacji treści będzie miał influencer? Czy Ty jako przedstawiciel marki będziesz akceptował jego materiały/posty? W umowie można przewidzieć również kary umowne za nienależyte wykonywanie obowiązków przez influencera.
- Zakaz konkurencji – jeżeli zależy Ci na tym, aby influencer nie promował konkurencyjnych marek
- Własność intelektualna i wizerunek influencera. Uregulowanie tych kwestii w umowie wyklaruje nie tylko, kto dostarcza własność intelektualną do stworzenia materiałów promocyjnych, ale również kto będzie miał prawa do tych przedmiotów własności intelektualnej. Podobna sytuacja ma miejsce w kwestii wykorzystywania wizerunku influencera – jeżeli chcesz to zrobić, to umieść odpowiedni zapis w dokumencie. Jeżeli nie uregulujesz tych kwestii, to może okazać się, że po zakończeniu współpracy nie będziesz mieć praw do materiałów powstałych w jej wyniku.
Forma umowy
Jeżeli chodzi o wybór formy umowy z influencerem, to, oczywiście musisz dopasować ją do Twoich potrzeb. Może to być umowa o dzieło, stała współpraca w postaci świadczenia usług, czy tylko najem powierzchni reklamowej na blogu prowadzonym przez influencera. Możesz stworzyć umowę, która będzie szyta na miarę potrzeb Twojej marki.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o umowie barterowej, lub o tym, czego influencer nie powinien robić – odwiedź blog Moda na prawo. Przeczytaj artykuł o tytule Umowa z influencerem – dlaczego jest potrzebna?
📌
Po przeczytaniu „Jakie elementy powinna zawierać dobra umowa z influencerem?”, zapraszamy również do lektury:
Photo by Laura Chouette on Unsplash