O tym, że influencer marketing to potężne narzędzie promocyjne chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Nic więc dziwnego, że pomyślałeś o tym, aby wypromować swoją markę dzięki współpracy z influencerem. A żeby zrobić to w najlepszy możliwy sposób zabezpiecz się odpowiednią umową. W tym wpisie zarysujemy jakie elementy powinna zawierać dobra umowa z influencerem.
Ale na początek odpowiemy na pytanie…
Po co Ci umowa z influencerem?
Podpisanie dobrej umowy z influencerem docenisz w pełni, gdy… pojawią się pierwsze problemy ze współpracą 😉 Nie da się ominąć wszystkich problemów, jednak umowa zmniejsza ich ryzyko.
Wynegocjowanie i podpisanie tego dokumentu jest czasochłonne, to fakt! Jednakże będziesz o wiele spokojniejszy, ze świadomością, że zabezpieczyłeś się na przyszłość podpisując dobrą umowę.
Dzięki umowie obydwie strony będą wiedziały jakie mają obowiązki i jakie czekają je konsekwencje, w przypadku ich niedopełnienia.
Pamiętaj o tym, że w przypadku przeniesienia autorskich praw majątkowych, musisz zawrzeć umowę w formie pisemnej.
>>> Dropshipping umożliwia sprzedaż dziesiątek czy setek tysięcy towarów bez posiadania magazynu. Sprawdź na czym polega i jak wygląda stanowisko organów podatkowych w sprawie dropshippingu: Jak rozliczyć dropshipping w VAT
Jakie elementy powinna zawierać umowa z influencerem?
Umowa, która określa zasady współpracy z influencerem powinna zawierać:
- Prawidłowe oznaczenie jej stron oraz sposobu ich reprezentacji
- Określenie przedmiotu umowy – czyli co i w jaki sposób będzie promować influencer. Im bardziej szczegółowo, tym lepiej! Można tu wpisać, jakie treści ma publikować influencer. Kiedy ma to robić. Co powinno być w nich zawarte. Ile treści publikować i za pomocą jakich kanałów.
- Kolejne pytanie to – jak dużą samodzielność w publikacji treści będzie miał influencer? Czy Ty jako przedstawiciel marki będziesz akceptował jego materiały/posty? W umowie można przewidzieć również kary umowne za nienależyte wykonywanie obowiązków przez influencera.
- Zakaz konkurencji – jeżeli zależy Ci na tym, aby influencer nie promował konkurencyjnych marek
- Własność intelektualna i wizerunek influencera. Uregulowanie tych kwestii w umowie wyklaruje nie tylko, kto dostarcza własność intelektualną do stworzenia materiałów promocyjnych, ale również kto będzie miał prawa do tych przedmiotów własności intelektualnej. Podobna sytuacja ma miejsce w kwestii wykorzystywania wizerunku influencera – jeżeli chcesz to zrobić, to umieść odpowiedni zapis w dokumencie. Jeżeli nie uregulujesz tych kwestii, to może okazać się, że po zakończeniu współpracy nie będziesz mieć praw do materiałów powstałych w jej wyniku.
>>> Masz wrażenie, że wiecznie czekasz na feedback lub dodatkowe materiały od klienta? Podpowiemy, co zrobić: Opóźnienie klienta z dostarczeniem materiałów – jak temu zaradzić
Forma umowy
Jeżeli chodzi o wybór formy umowy z influencerem, to, oczywiście musisz dopasować ją do Twoich potrzeb. Może to być umowa o dzieło, stała współpraca w postaci świadczenia usług, czy tylko najem powierzchni reklamowej na blogu prowadzonym przez influencera. Możesz stworzyć umowę, która będzie szyta na miarę potrzeb Twojej marki.
Photo by Laura Chouette on Unsplash
***
Umowa ramowa ze współpracownikiem B2B – o czym musisz pamiętać
Relacja B2B, czyli business to business, oznacza współpracę pomiędzy dwiema firmami. Na przykład pomiędzy agencją marketingową oraz freelancerem, który posiada jednoosobową działalność gospodarczą.
Taka współpraca ma wiele zalet, jak np. minimum formalności, łatwe rozliczenia czy możliwość szybkiego rozpoczęcia jak i zakończenia zamówienia.
Jednak istnieje zagrożenie, że niektórzy freelancerzy mogą połasić się na Twoich klientów lub Twoje know-how [Czytaj dalej…]